Barnesakkyndig kommisjon: Ansvarsområder og vurderingsprosesser

I henhold til Forskrift om Barnesakkyndig kommisjon § 3 er kommisjonens mandat klart definert, og dens oppgaver er av avgjørende betydning for rettferdig og grundig behandling av saker innen barnevern og barnelov.

Kommisjonen er pålagt å nøye gjennomgå og vurdere sakkyndige rapporter som er innhentet av ulike instanser, inkludert barnevernstjenesten, barneverns- og helsenemnda, samt domstoler. Dette gjelder også rapporter som er utarbeidet av en part i en sak for nemnda eller domstolen. Det er imidlertid viktig å merke seg at kommisjonen ikke vurderer rapporter fra personer ansatt i stillinger hvor det offentlige har annen kontroll.

Vurderingen av de sakkyndiges faglige vurderinger og konklusjoner er en sentral del av kommisjonens arbeid. Det er avgjørende at de vurderer om den sakkyndiges konklusjoner er i tråd med de premissene og faktum som er lagt til grunn i rapporten. Videre må kommisjonen sikre at mandatet er besvart i rapporten. I denne prosessen tar kommisjonen også hensyn til kravene i lov om helsepersonell, samt relevante forskrifter og veiledere på området.

I tillegg til sine hovedoppgaver kan kommisjonen og sekretariatet bli tildelt andre tilgrensende oppgaver av betydning.

Kommisjonen har også plikt til å gi departementet en årlig beretning om sin virksomhet, noe som sikrer åpenhet og ansvarlighet i kommisjonens arbeid.


Dersom du ønsker en gratis vurdering av din sak eller å komme i kontakt med Advokat Christian Wulff Hansen, kan du sende en e-post ved å trykke på denne linken: Send e-post